Osoby odpowiedzialne za realizację projektu:
Nauczyciel bibliotekarz – Iwona Wojciechowska
Mariola Nogalska – wych. kl.III
Danuta Riemer – wych. kl.I
Wstęp
Czy czytanie ma przyszłość? To pytanie stawiamy sobie coraz częściej. Współczesna technika spowodowała bowiem rewolucję w sferze sposobów przekazywania informacji. Elektroniczne środki przekazu dostarczają informacji niewspółmiernie szybciej niż drukowane kartki książki. W dobie komputerów, magnetowidów, telewizji i łączności satelitarnej coraz mniej ludzi czyta książki. Wynika to w dużej mierze z faktu, że wymienione media dostarczają informacji i rozrywki atrakcyjnie „opakowanej”, smakowicie przyprawionej, podanej wprost do domu, a przede wszystkim tak spreparowanej, by odbiór nie wymagał wysiłku intelektualnego. Wszystko więc przemawia za tym, że książka przeżywa kryzys. Na szczęście nie jest aż tak źle. Książka nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie przekazywania wiedzy, jest dostępnym dla każdego źródłem informacji.
Czytanie jest czynnością osobistą, zależną jedynie od indywidualnych potrzeb, zainteresowań i woli człowieka. Wzbogaca nie tylko jego sferę poznawczo-intelektualną, ale rozwija także wartości moralno-społeczne, gdyż „puste życie napełnia światłem, a puste serce wzruszeniem”(K. Makuszyński). Proces nauki czytania zaczyna się już w przedszkolu i nie należy do łatwych. Dzieci, które szybko opanowują tę umiejętność czytają chętnie, a tym samym doskonalą technikę i rozumienie. Natomiast uczniowie, którzy napotykają trudności, potrzebują ze strony nauczyciela szeregu działań mających na celu pomoc w nabyciu umiejętności czytania. Tym dzieciom trzeba dobierać odpowiednie, możliwie bardzo ciekawe teksty,
zachęcać poprzez różne zabiegi organizacyjno-metodyczne, zmierzać w kierunku budzenia motywacji czytania oraz satysfakcji po przeczytaniu odpowiedniego tekstu. Mając długoletnią praktykę w zawodzie nauczyciela kształcenia zintegrowanego, dostrzegamy pewną prawidłowość,
polegającą na tym, iż w większości przypadków dzieci rozpoczynające edukację w szkole podstawowej wykazują niewielkie zainteresowanie czytaniem i kontaktem z książką. Świadczy to o tym, że w domu rodzinnym miały z nią mało kontaktu, co w konsekwencji w szkole stwarza problem w zakresie nauki czytania. Pragnąc chociaż po części zmienić powyższy stan rzeczy, staramy się w swojej pracy podejmować działania zmierzające do rozbudzenia wśród uczniów zamiłowania do książki. W tym celu powstał projekt „Książka wszystko potrafi”, zawierający szereg pomysłów, propozycji i rozwiązań metodycznych do pracy z lekturą w klasach I-III.
Cele projektu
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów
- Kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
- Wspomaganie rozwoju dziecka
Grupa docelowa
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas I–III, rodziców i wszystkich zainteresowanych
Planowane efekty projektu
- Wyrabianie nawyku czytelniczego
- Aktywny udział uczniów w realizacji projektu
- Integracja szkoły ze środowiskiem
Przewidywane osiągnięcia ucznia po realizacji projektu „Książka wszystko potrafi”
Uczeń powinien:
- słuchać uważnie opowiadań i wierszy, właściwie na nie reagować oraz uczestniczyć w rozmowie na ich temat
- zadawać pytania
- odpowiadać na pytania
- starać się nie przerywać wypowiedzi rozmówcy
- zrozumieć sens wypowiedzi
- wypowiadać się poprawnie, w rozwiniętej, uporządkowanej, kilkuzdaniowej formie na różne tematy
- opowiadać treść ulubionych baśni i historyjek obrazkowych
- przedstawić sytuację z tekstu literackiego za pomocą słów, gestu, ruchu, mimiki
- recytować wiersze z pamięci
- czytać głośno, płynnie, poprawnie i wyraziście łatwe teksty z uwzględnieniem znaków przestankowych
- głośno i cicho czytać ze zrozumieniem
- czytać z podziałem na role
- samodzielnie lub z pomocą przeczytać kilka książek
- korzystać z różnych źródeł informacji: słowników, encyklopedii, albumów, książek, czasopism
- samodzielnie, zgodnie z regulaminem biblioteki wypożyczać książki i inne publikacje
- ustalić w utworze literackim czas i miejsce akcji, kolejność zdarzeń i ich wzajemną zależność
- wskazać w utworze narratora, postacie główne i drugoplanowe
- ustosunkować się do postępowania bohatera i uzasadnić swoje zdanie
- wyszukać w tekście fragmenty na podany temat
- odróżnić prawdę od fikcji literackiej
- odróżnić wiersz od prozy
- wykazać się znajomością kilku utworów z literatury dla dzieci, podać ich tytuły i nazwiska autorów
- brać udział w inscenizowaniu utworu literackiego
Termin realizacji:
- w każdym miesiącu roku szkolnego zaplanowano opracowanie jednej pozycji książkowej z listy lektur obowiązkowych w danej klasie
- dodatkowo w niektórych miesiącach realizację projektu wzbogacono i rozszerzono o listę lektur uzupełniających
- projekt przeznaczony jest do realizacji w czasie zajęć zintegrowanych w klasach I–III
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć tutaj.