Meine Schule/My school/Moja szkoła – program eTwinning

Jedna z prac wykonanych w ramach projektu
Jedna z prac wykonanych w ramach projektu

W roku szkolnym 2011/2012 uczniowie klasy piątej naszej szkoły przez 3 miesiące realizowali projekt polsko-turecko-węgierski zatytułowany „Meine Schule/My school/Moja szkoła”.
Był to projekt w ramach programu eTwinning, który ma na celu łączenie i współpracę bliźniaczych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli (podane za http://www.etwinning.pl/). Oprócz naszej szkoły w projekcie wzięła udział węgierska katolicka szkoła podstawowa Szent Imre Katolikus Általános Iskola – SZIKAI z miejscowości Zsombo, oraz szkoła podstawowa z Turcji (Yeşilköy) z Dörtyol.

Odległość między naszymi szkołami wynosiła ponad 3400 kilometrów, dlatego jedyną drogą komunikacji był Internet, chat i tradycyjna poczta.

Gietrzwałd – Zsombo – Dörtyol – 3436 km (za: http://maps.google.com/maps?hl=pl&q=google&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl)
Gietrzwałd – Zsombo – Dörtyol – 3436 km (za: http://maps.google.com/maps?hl=pl&q=google&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl)

Ponieważ nasi partnerzy nie znali języka polskiego, a nasi uczniowie nie władają ani węgierskim ani tureckim głównym językiem projektu były języki ojczyste – właściwe dla każdej ze szkół, podczas gdy język niemiecki i angielski był językiem komunikacji między uczniami szkół partnerskich.

Jak sama nazwa projektu wskazuje, wszystko, co nasi uczniowie robili kręciło się wokół tematu „Szkoła”. Większość zadań realizowana była w formie konkursów, podczas których uczniowie mieli możliwość zdobycia nagród. Należy dodać, iż cześć zadań, które były realizowane należały do zadań „obowiązkowych”, to znaczy takich, które każda ze szkół realizowała w tym samym terminie i w takiej samej formie, cześć jednak miała charakter fakultatywny, więc uczniowie i nauczyciele sami określali czy i w jaki sposób wykonają dane zadanie.

Realizując nasze zadania nie poradziłybyśmy sobie bez ogromnego zaangażowania 16 uczniów klasy V, bez pomocy naszych koleżanek i kolegów a przede wszystkim bez pomocy rodziców. Dziękujemy wszystkim tym, którzy przyczynili się do przygotowania „stołu” wigilijnego z 12 tradycyjnymi potrawami. Szczególne podziękowania kierujemy do pana Grzegorza Pawłowskiego, który poświęcił wiele czasu aby nagrać nasze przedstawienia i je odpowiednio dopracować. Dziękujemy również sponsorom nagród w naszych konkursach: panu Piotrowi Lisieckiemu – prezesowi firmy wydawniczej Pro Agricola z Naglad i Mirosławowi Śledzianowskiemu – dyrektorowi biura Warmińsko – Mazurskiego Związku Pracodawców Prywatnych Lewiatan, dzięki którym satysfakcja z wykonywanych zadań powiększona była o radość ze zdobytych nagród.

Poniżej przedstawiamy zadania oraz zdjęcia, dokumenty i prezentacje odzwierciedlające nasze działania. Zachęcamy do zaznajomienia się z tym, czego wspólnie z naszymi partnerami dokonaliśmy przez te 3 miesiące!

Koordynatorki projektu

Jolanta Wilga
Agnieszka Kowalska

Nagranie: Poznajmy się! / Lasst uns kennenlernen! / Let us say hello!

Przedmioty: j.angielski, j.niemiecki

Podczas tego nagrania partnerzy ze wszystkich szkół przedstawiali się, pokazywali swoją szkołę i jej otoczenie. Uczniowie z naszej szkoły prezentowali między innymi logo szkoły oraz jej hymn. Po obejrzeniu polskiego nagrania uczniowie węgierscy i tureccy mieli za zadanie nauczyć się po polsku Cześć i Nazywam się. Szkoła węgierska, oprócz nagrania przygotowała jeszcze „bajkową” prezentację w której opowiada o swojej szkole i swoim mieście.

Nasz ogród/Unser Garten/Our garden

Przedmioty: Przyroda

Podczas realizacji tego zadania uczniowie wszystkich szkół partnerskich przygotowali zielniki, na które składały się rośliny ze szkolnego ogródka. Uczniowie suszyli liście roślin, naklejali je na kartki, wyszukiwali w książkach do oznaczania roślin nazwy polskie i łacińskie tych roślin. Następnie wysyłali swój zielnik do jednego z partnerów. Uczniowie szkoły partnerskiej sprawdzali (po nazwie łacińskiej) czy taka roślina występuje w ich kraju i uzupełniali tabelę znajdującą się na karcie rośliny. Jeśli roślina nie występowała, wstawiali znak x; jeśli występowała, uzupełniali w tabeli nazwę rośliny w ich języku ojczystym. Następnie przesyłali wypełniony zielnik do następnego partnera. Uczniowie wypełniali tabelę w podobny sposób i odsyłali zielnik do szkoły, która go przygotowała. Tym sposobem na koniec można byłoby sprawdzić, czy rośliny typowe dla naszego ogródka, występują również w krajach naszych partnerów. Niestety, to zamierzenie nie udało się do końca, gdyż – choć ciężko w to uwierzyć – przesyłka z wszystkimi trzema zielnikami zaginęła gdzieś między Węgrami a Turcją… Szkoda, bo uczniowie włożyli w pracę wiele wysiłku. Na szczęście, udało nam się wcześniej obejrzeć zielnik turecki. Polskie dzieciaki z ogromnym zainteresowaniem podziwiały gałązki oliwne i cytrusowe, a także rośliny z Węgier, których opisy i fotografie dotarły do nas w formie elektronicznej.

Tak to wygląda!/So sieht das aus!/so looks it! – makieta szkoły

Przedmioty: Sztuka, technika, zajęcia artystyczne

W tym działaniu uczniowie mieli nie lada zadanie: należało pokazać swoją klasę w formie makiety zrobionej z kartonu oraz przeróżnych materiałów Nie zabrakło tu firanek, drewna, patyczków od lodów, wydmuszek od jajek, plasteliny, pudełek od zapałek i innych różności. Działanie miało formę konkursu. Zostały w nim przyznane dwie pierwsze nagrody: jedną otrzymał Jakub Cymerman, drugą Marta Racław, której makieta odznaczała się niezwykłą solidnością i starannością. To zadnie nie należało do zadań „obowiązkowych”. Szkoła turecka przysłała nam nagranie, w którym prezentują dziedziniec i wejście do budynku szkolnego. Niestety nie wiemy w jakiej formie dane zadanie zrealizowali nasi partnerzy z Węgier.

A oto nasi zwycięzcy:

Kuba Cymerman - zwycięzca działania "Tak to wygląda!"
Kuba Cymerman – zwycięzca działania „Tak to wygląda!”

 

Marta Racław - zwycięzca działania "Tak to wygląda!"
Marta Racław – zwycięzca działania „Tak to wygląda!”

 

Liczymy!/Wir rechnen/Let’s count!

Przedmioty: Matematyka

Przygotowane przez uczniów w ramach sztuki makiety klasy posłużyły następnie jako model do obliczenia ile kosztowałby remont sali przeprowadzony według pomysłów naszych uczniów. Uczniowie pracowali w grupach a ich zadaniem było połączenie „fikcji i rzeczywistości” ? Mierzyli rzeczywistą wielkość ścian, sufitu i podłogi, obliczali ich powierzchnię oraz zapotrzebowanie na farbę, której kolor określili w swoich makietach a następnie w wirtualnym sklepie sprawdzali, ile kosztowałyby wszystkie potrzebne do remontu materiały.  To zadanie było również zadaniem, które każda ze szkół mogła zrealizować inaczej. Dlatego też nasi partnerzy z Turcji przygotowali dla nas lekcję matematyki … po turecku. Niestety, nie wiemy, co w tym obszarze zrobili nasi koledzy z Węgier.

Nagranie: Moja szkoła/Meine Schule/My school

Przedmioty:  j.angielski, j.niemiecki

Kolejnym zadaniem w którym nasi uczniowie mieli możliwość zaprezentowania swoich umiejętności w języku obcym było nagranie Moja szkoła. Chcieliśmy tu pokazać nie tylko szkołę jako budynek ale też jako system, w którym funkcjonujemy na co dzień. Uczniowie opowiadali więc o swoim planie lekcji, systemie oceniania, o swoich przyborach szkolnych, ulubionych przedmiotach ale też i tych których nie lubią. Na koniec Daria i Julia uczyły naszych partnerów nazw dni tygodnia w języku polskim. Uczniowie wszystkich szkół partnerskich mieli następnie rozwiązać przygotowane przez nas krzyżówki z dniami tygodnia. Nie było to łatwe zadnie, gdyż krzyżówki były w 3 językach: polskim, angielskim i niemieckim! ?
Szkoła turecka i węgierska również przesłały nam swoje prace. Zachęcamy do obejrzenia!

To ważne!/Das ist wichtig!/It’s important! – Quiz

Przedmioty:  Historia

W tym działaniu nasi uczniowie mieli wykazać się wiedzą na temat życia szkoły, zasad jej funkcjonowania, historii oraz wiedzy na temat patrona szkoły – Andrzeja Samulowskiego. W tym celu przeprowadzony był quiz do którego uczniowie przygotowywali się czerpiąc wiadomości ze strony internetowej szkoły. Największą wiedzą wykazała się tu Marta Racław, która po raz kolejny zdobyła pierwsze miejsce.To zadanie tak jak i poprzednie, nie należało do zadań obowiązkowych. Nasi partnerzy z Węgier zrealizowali je zupełnie inaczej. Przygotowali dla siebie i dla nas kartę pracy, gdzie trzeba było porównać wszystkie kraje wszystkich szkół partnerskich projektu: flagi, powierzchnię, walutę, najwyższy szczyt, języki. Na podstawie tego zestawienia należało następnie odpowiedzieć na pytania.

Pani Dyrektor wręcza Marcie Racław nagrodę za najlepszy wynik w quizie na temat życia szkoły.
Pani Dyrektor wręcza Marcie Racław nagrodę za najlepszy wynik w quizie na temat życia szkoły.

 

Piszemy!/Wir schreiben!/Let’s write!

Przedmioty:  j. polski / j.węgierski/ j.turecki (język ojczysty)

Wyobrażacie sobie co myśli szkolny dzwonek wiszący na ścianie szkoły od wielu lat? Niejedno już widział i słyszał! ? Takie zadanie mieli nasi uczniowie, którzy pisali wypracowanie na jeden z wybranych tematów. Zdecydowanie największą popularnością cieszył się temat Wyobraź sobie, że jesteś dzwonkiem szkolnym, który opisuje w pamiętniku jeden dzień z życia szkoły choć kolejne dwa tematy Napisz opowiadanie z dialogiem pomiędzy dziećmi z logo szkoły (ich imiona możesz wymyślić) i Napisz list do kolegi/koleżanki z Węgier/Turcji, w którym opiszesz naszą szkołę. były równie ciekawe. Przedstawiamy dwa wypracowania, które zdaniem eksperta – pani Eweliny Kałamarskiej – zasługiwały na wyróżnienie. I tak pierwsze miejsce w tym konkursowym zadaniu zajęła Ola Nowak, a drugie Marta Racław.

Boże Narodzenie / Weihnachten / Christmas – nagranie

Przedmioty:  j.angielski, j.niemiecki, sztuka,muzyka

W trzecim – ostatnim nagraniu przedstawiliśmy naszym partnerom tradycję świąt Bożego Narodzenia w Polsce. Opowiedzieliśmy o wieczerzy wigilijnej, o dwunastu potrawach, czytaniu Biblii, śpiewaniu kolęd. Zaprezentowaliśmy kolędę Cicha noc po polsku, po niemiecku i po angielsku. Powiedzieliśmy niewygodną dla wielu prawdę, że niestety, gdy dzieci są niegrzeczne Święty Mikołaj nie przynosi im prezentów tylko rózgi. ? Na szczęście nie dotyczy to dzieci z naszej szkoły, bo wszyscy są grzeczni jak aniołki, których figurki zdobią świąteczne stoły. ? Wyjaśniliśmy również typowo polski zwyczaj dzielenia się opłatkiem. Na koniec uczniowie wraz z Panią Dyrektor złożyli naszym partnerom serdeczne życzenia wesołych świąt i szczęśliwego nowego roku.
Nasi węgierscy koledzy ze szkoły katolickiej w Zsombo przysłali nam tradycyjną pocztą kartki świąteczne, które zostały podzielone pomiędzy naszych uczniów. W przyszłości będą one miłą pamiątką przypominającą o naszym projekcie i o dzieciach, które pomimo dużej odległości pracowały wspólnie z nami nad projektem.

Prezentacja Moja szkoła

Przedmioty: Informatyka

To było nie lada wyzwanie dla wszystkich uczniów! Zadanie polegało na przygotowaniu prezentacji na temat szkoły, tak aby móc ją później umieścić na stronie projektu. Uczniowie mieli do dyspozycji wiele zdjęć szkolnych, zarówno tych zrobionych na potrzeby prezentacji jak również tych starszych, już wcześniej umieszczonych na stronie szkoły. Za najlepszą została uznana prezentacja Marty Racław, która w elektronicznej formie opowiedziała naszym partnerom nie tylko o wyglądzie szkoły, lecz również o ważnych wydarzeniach, które składają się na bogate życie szkoły czyli naszych uczniów.
Szkoły z Zsombo i Dörtyol również przygotowały swoje nagrania, dzięki którym np. poznaliśmy węgierski system oświaty. Możemy znaleźć wiele podobieństw między systemem szkolnictwa w Polsce i na Węgrzech. Na koniec możemy odpowiedzieć na pytania, by dowiedzieć się, czy zapamiętaliśmy wszystkie informacje. Szkoła turecka przedstawiła nam nagranie, w którym prezentuje dziedziniec i otoczenie szkoły oraz krótką prezentację ze zdjęciami uczniów i szkoły.

Logo projektu – konkurs plastyczny

Przedmioty: Plastyka

Ostatnim zadaniem realizowanym w ramach projektu eTwinning był konkurs na przygotowanie logo projektu. Spośród kilku propozycji nagrodziłyśmy pracę Joasi Chomiczewskiej. Jej praca wyróżnia się starannością i ujęciem w prosty sposób wszystkich aspektów naszego projektu. Są tam więc budynki szkół (ci, którzy oglądali nagrania wiedzą, że rysunek Joasi rzeczywiście oddaje kształt budynków szkół z Gietrzwałdu, Zsombo i Dörtyol), rośliny (przygotowalismy przecież zielniki!), zdjęcia naszych partnerów, flagi krajów, z których pochodziły szkoły partnerskie. Joasia zaznaczyła również w jakich językach pracowaliśmy oraz jak w językach wszystkich trzech partnerów projektu brzmią tytuły naszych nagrań.

Logo projektu przygotowane przez Joasię Chomiczewską
Logo projektu przygotowane przez Joasię Chomiczewską

 

Uczniowie klasy V oraz koordynatorki projektu
Uczniowie klasy V oraz koordynatorki projektu

Uczniowie klasy V oraz koordynatorki projektu: nauczycielka j. angielskiego Agnieszka Kowalska i nauczycielka języka niemieckiego Jolanta Wilga
Rząd dziewcząt (z tyłu) – od lewej: Jolanta Wilga – koordynatorka, Marta Racław, Aleksandra Nowak, Joanna Chomiczewska, Dorota Fischer, Marta Królikowska, Agnieszka Kowalska – koordynatorka
Rząd dziewcząt (z przodu) – od lewej: Wiktoria Kaczmarek, Daria Pawłowska, Julia Lewandowska, Patrycja Kowalczyk, Julia Rolińska
Rząd chłopców – od lewej: Dominik Skowroński, Kacper Wach, Jakub Cymerman, Jakub Rydel, Rafał Babowicz.

 

 

Certyfikat eTwinning otrzymany na zakończenie projektu
Certyfikat eTwinning otrzymany na zakończenie projektu

 

Galeria zdjęć projektu